Tillbakablick: Julen 2019



En annorlunda jul.

Det har blivit lite av en tradition här på bloggen att titta tillbaka på föregående julfirande, mycket på grund av att jag inte har orkat summera julen under mellandagarna. Men bättre sent än aldrig.

Nästan hela julhelgen 2019 spenderade jag hemma hos min storasyster som skulle stå värdinna för årets julfirande. Detta var något som var helt nytt för oss, det brukar oftast vara mamma eller mormor som får axla den rollen. Men i år kom mamma med förslaget att syrran, som hade bytt upp sig till en större lägenhet, skulle bjuda hem oss i familjen, vilket hon nappade på. 

Dan före dopparedan.

Dagen innan julafton hjälpte jag mamma att handla en massa godsaker till julbordet innan vi åkte hem till min syster och förberedde maten inför julafton. Vi åt även en smarrig middag, klädde julgranen och spelade Bingolotto. Jag sov sedan över på soffan med utsikt över granen och julklappshögen inunder.



Julafton.

På julafton behövde min syster jobba några timmar under förmiddagen, så efter frukosten hjälpte jag till att städa upp lite efter gårdagen innan jag gjorde mig själv lite julfin. Framåt eftermiddagen anlände mamma och mina två småbröder till julfirandet och syrran kom hem från jobbet. Det blev först lite Kalle Anka innan det äntligen var dags för det efterlängtade julbordet, tätt följt av julklappsutdelning.



Efter Kalle Anka, julmiddag och julklappsutdelning tog syrran och jag en kvällspromenad hem till mormor och morfar, mamma hade åkt i förväg med bilen för att köra hem småbröderna. Under promenaden kände jag en sådan stark julglädje i kroppen och jag kunde inte låta bli att tralla på några julsånger när vi gick. Hemma hos mormor och morfar vankades det julfika. Syrran hade gjort en cheesecake med pepparkakor och saffran och jag hade med mig några pepparkaksmuffins som jag bakat några dagar innan. Mormor bjöd på Ris á la Malta, ischoklad, kaffe och julmust. Väldigt smarrigt.

På juldagen var det bara soffhäng och matrester från julbordet som gällde innan jag åkte hemåt igen, väldigt glad och nöjd efter en mycket mysig, trevlig och uppskattad jul 💝

Skicka en kommentar

1 Kommentarer

  1. Vad underbart det låter! Jag fick riktig julkänsla av att läsa om det <3. Den där starka julglädjen man kan känna inombords ibland är obeskrivbar och alldeles underbar!

    SvaraRadera