Att ha bloggat om julen i sex år



Julbloggen fyller 6 år!

I dag har det gått sex år sedan jag startade min julblogg. Ibland känns det inte som att jag har gjort något annat om hösten än att blogga om julen. Ett bra sätt att "fira" denna dag hade varit att göra något juligt, men det har jag tyvärr inte gjort. Kanske att jag skulle runda av kvällen med en julfilm?

På den tiden som det begav sig var det väldigt vanligt och populärt att skriva egna samt besvara andras julrelaterade listor. Numera upplever jag att det inte är lika vanligt att sådana listor förekommer på julbloggarna, i alla fall inte i någon större mängd. Men eftersom att detta är en sådan speciell dag så tänkte jag nu besvara en lista som jag även besvarade för sex år sedan - bloggens allra första jullista! Svaren har förändrats lite genom åren...

Grattis bloggen!

Längtar du efter snön?
Inte just nu. Jag är fortfarande less på snön efter det senaste besöket.

Vem vill du se som julvärd i år?
Jag har inte alls hunnit fundera på detta, men den första som ploppar upp i huvudet just nu är Kakan Hermansson.

Planerar du att gå på julkonsert i år?
Nej, det gör jag inte. Jag har faktiskt aldrig gjort det, hade kanske varit roligt att göra det någon gång.

Firar du helst jul hemma eller borta eller spelar det ingen roll? 
Hemma. Borta kan också vara okej, men det beror så klart på vart det är.

Finns det något negativt du kan komma på med julen, i så fall vad?
Egentligen inte. I min närhet är de flesta ganska lugna inför julen, jag brukar inte känna av någon direkt julstress från någon. I min familj har vi inga större måsten kring julen som kan påverka oss negativt.

Har du någon gång känt att det blivit "för mycket" av julen?
Aldrig. Julen har aldrig blivit för mycket för mig.

Håller du hårt på traditionerna eller börjar du "jula" när du känner för det?
Både och. Jag håller ganska hårt på traditionerna men jag kan även "jula" till det lite i smyg, om jag känner att jag behöver det, när som helst på året. Men då handlar det mest om en julig film eller lite julmusik.

Fira jul i stan eller på landet, vilket föredrar du?
Båda alternativen har ju sin charm men jag dras mer till landet.

"Less is more" eller "More is more" när det gäller julpyntandet?
Less is more. Det är mycket finare med en stilren julpyntning än en plottrig, färgglad en.

Listan kommer ursprungligen från Lisas Vinterland.

Skicka en kommentar

12 Kommentarer

  1. Inte så många som är riktigt taggad på julen, kul att du startat denna blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns faktiskt ett gäng (jul)bloggare som taggar inför julen extra tidigt ;) Kul att du tycker om bloggen!

      Radera
  2. Så kul med en jullista!

    SvaraRadera
  3. Härligt att du bloggar om julen! Personligen är jag inget fan av vinter ens och familjen bråkar konstant vid jul haha.
    Vinter i skåne är precis som höst och tidig vår så antagligen därför :)

    SvaraRadera
  4. Vad roligt, grattis till bloggen!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!

      Stor grattis till bloggen!. 😃 Sex år är en lång tid! Vad vill du göra på nästa 6 år? 👌

      Ha en solig dag! 🌞

      PabloD

      Radera
  5. Är en sucker för listor - så jag snor din och svarar jag mä!
    Och grattis till 6 år som julnörd(offentligt i alla fall) - jag älskar verkligen dina bilder på bloggen , de är sååå stämningsfulla och lugna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Jag ska såklart kolla in dina svar :)
      Tack så hemskt mycket för de orden! Det gör mig glad att få höra att du uppskattar mina bilder.

      Radera