Min jul 2018



21 till 23 december.

Då pappa jobbade på julafton hade vi redan fredagen innan ett litet mysigt julfika här hemma med min syster och hennes sambo. Vi bjöd på pepparkakor, saffransgifflar och julgodis, och kaffe och julmust såklart. Vi fikade, satt och småpratade och öppnade julklappar.
På lördagen var det dags för årets första julmat. Jag och pappa lagade tillsammans ihop ett litet julbord med våra favoriträtter. Köttbullar, prinskorvar, julskinka, potatisgratäng, ägghalvor och ett gäng andra godsaker.
Den 23 december, dan före dopparedan, är lika med uppesittarkväll. Det har blivit lite av en tradition att spela Bingolotto och följa TV4:s Uppesittarkväll, så det gjorde jag även i år. Och som vanligt blev det ingen vinst, men trevligt var det ändå.



24 till 26 december.

På julaftonsmorgon vaknade jag med en stor lycka i kroppen. Snön låg fortfarande kvar och vi skulle få en vit jul för första gången på väldigt länge. Jag började göra mig i ordning för jullunch hos mormor och morfar. Väl där käkade vi god mat, fikade, spelade julklappsspel och öppnade julklappar.
Kvällen spenderade jag hemma i soffan. Jag kollade på sista avsnittet av julkalendern, som i år var riktigt bra, följt av favoriterna Karl-Bertil Jonssons Julafton och Svensson, Svensson och filmen Änglagård. Sedan avslutade jag kvällen med min favoritjulfilm The Santa Clause (det blev även tvåan). Och under hela kvällen så avnjöt jag mitt julgodis och påbörjade mitt nya julpussel.
Juldagen blev en riktig slappardag där jag inte fick någonting vettigt gjort alls. På grund av migrän spenderade jag dagen på soffan, med mitt pussel, framför julfilm och den nya miniserien Systrar 1968 på SVT. En serie jag varmt kan rekommendera!
På annandag jul var jag lite piggare och följde med hem till min moster som bjöd på julmiddag. Utöver det så hände inget mer juligt denna dag.

Hur har din julhelg varit?

Skicka en kommentar

2 Kommentarer