Den berömda "Fanny & Alexander"-julen



101 dagar kvar!

Det är i dag 101 dagar kvar till julafton. Jag valde att spendera några timmar denna dag med att kolla på den högt omtalade filmen Fanny & Alexander. Den började med att familjen Ekdahl firade jul, ett julfirande som jag har hört mycket gott om. Kanske lite för mycket. Men visst, trots allt supande och kuckilurande med tjänsteflickor och barn som känns aningen tillknäppta är det jättefint och mysigt och till stor del väldigt glatt. En högborgerlig jul med stor släkt och ett gigantiskt julbord. Jag kan förstå varför den är omtyckt. Och jag är glad över att äntligen ha sett den.

Skicka en kommentar

6 Kommentarer

  1. Jag har också hört och läst så mycket om "Fanny och Alexanderjul" och jag köpte filmen förra året men ingen i familjen ville titta på den tillsammans med mig så faktiskt har jag fortfarande inte sett den. Kanske dags att passa på om jag är själv hemma någon kväll. Man blir ju liksom nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade själv tänkt se den under en längre tid pga allt gott jag hört om den. Så häromdagen hittade jag den på C More och tänkte att det kanske var dags att kolla nu :) Den var väldigt bra! Lite överskattad enligt min mening men absolut bra.

      Radera
  2. Bästa filmen. Vad som är ännu bättre är att det finns en femtimmarsversion som är ännu bättre. Tyvärr har jag aldrig lyckats få tag i den. Såg den på nån SVT-kanal (tror jag) för sisådär 9 år sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade på den långa versionen. Finns på C More uppdelad i fyra delar :)

      Radera
  3. Åh jag fullkomligt ÄLSKAR Fanny & Alexander. Den långa versionen helst, men den "korta" går lika bra. Jag är ingen Bergmanfantast alls, men F&A är en av mina absoluta favoritfilmer, alla kategorier. Att första akten är som en julorgie gör ju bara saken ännu bättre. Det är nog ingen hemlighet att min största inspirationskälla vad gäller julstämning kommer just från den filmen, haha! Kul att du gillade den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller någon Bergmanfantast men Fanny & Alexander var väldigt bra. Jag kunde nästan ana att det är från den filmen din inspiration kommer :)

      Radera