Bloggstafett | Julens bästa musik



Vad vore julen utan musik?
Mindre stämningsfull helt klart, för musiken bidrar så mycket till stämningen vi känner för julen. Inte sant? Därför tänkte jag, nu när det är min tur att ta över stafettpinnen från Julkulturcramar, tipsa om fem versioner av julens bästa musik.

♪ ♫ ♪ ♫

Mössens Julafton - Amy Diamond.
En glad och mysig jullåt med många minnen från barndomen. Ja, just Amys version kanske inte hör min barndom till, men bra är den. Spotify | YouTube

Let It Snow - The Baseballs.
Den mysiga musikvideon och The Baseballs underbara röster gör denna versionen av "Let It Snow" till min favorit. Spotify | YouTube

Jul Jul Strålande Jul - Sanna, Shirley & Sonja.
En mycket fin version av en mysig, svensk klassiker. Spotify | YouTube 

I Saw Three Ships - Blackmore's Night.
En ganska nyfunnen favorit som jag började lyssna på för 2-3 år sedan. Det är något med stämningen i den som är annorlunda mot all annan julmusik jag lyssnar på men som ändå faller mig i smaken. Spotify | YouTube

White Christmas - Michael Bublé.
Klassikern framförd av Bing Crosby har länge varit en favorit men under de senaste åren har Michael Bublés version av "White Christmas" tilltalat mig lite mer. Den är piggare i tempot och det svänger liksom i kroppen när man hör den. Det ska inte bara vara vackert, det ska vara roligt också. Spotify | YouTube



I morgon tar Jennys Jul över stafettpinnen så missa inte att kika in där!

Skicka en kommentar

4 Kommentarer

  1. Ja vad vore julen utan julmusik :)

    SvaraRadera
  2. Vissa låtar finns det ju en oändlig mängd versioner av... Kul att se fina favoriter, jag ska lyssna in Let is snow och I Saw Three Ships när det blir dag att börja lyssna på julmusik. Tack för ditt inlägg! :)

    SvaraRadera
  3. Åh äntligen kommer julen snart :D Har ett önskeinlägg: JULSTRUMPOR! Min man är från USA och jag tänkte ta in en liten nordamerikansk tradition i år och hänga stora julstrumpor på kakelugnen. Har du tips var man kan köpa fina stora och inte för dyra? En liten julstrumpguide kanske :D kram

    SvaraRadera