Ett magiskt juläventyr i SVT:s julkalender 2016



Selmas saga heter årets julkalender i SVT.
Sagan utspelar sig runt sent 1800-tal till tidigt 1900-tal och beskrivs som ett magiskt juläventyr med ett sagoberättande tilltal och det finns chans till både snö och tomte. Låter inte det lovande? Serien är skriven av samma personer som ligger bakom succékalendern Tjuvarnas Jul från 2011. Jag tror jättemycket på denna julkalender på många sätt. Jag tror att jag kommer tycka om både handlingen och miljön och förhoppningsvis fyllas av massa julkänslor.



"I Selmas Saga ska en luftskeppsexpedition söka svar på frågan som alla barn ställer sig i jultider: finns tomten? Vi följer åttaåriga Selma, som just har fått ett fruktansvärt besked – hennes fattiga familj ska vräkas från sitt hus. Förtvivlad flyr hon ut i vinternatten och där träffar hon den lustiga forskaren Efraim von Trippelhatt. Han arbetar med en vetenskaplig studie om jultomten och har byggt ett eget luftskepp för att bevisa för sina kollegor i Vetenskapsakademien om tomtens existens. Selma vill också hitta jultomten. Hon hoppas nämligen att han ska kunna uppfylla hennes högsta önskan om att hennes familj ska få behålla sitt hus. Men hur ska hon ta sig ombord på luftskeppet och kan det verkligen ta dem hela vägen till Nordpolen?" Text + bilder från svt.se

Skicka en kommentar

6 Kommentarer

  1. Åh den verkar mysig :D

    SvaraRadera
  2. Jag ser så enormt fram emot denna kalender efter förra årets fiasko (noll julkänsla för min del). Tror den blir jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag med! Jag gillade dock julkalendern förra året, men jag håller med om att den inte var speciellt julig, och det ska ju en julkalender helst vara.

      Radera