Årets första jullista

Jag har ingen egen lista att dela med mig av i år så jag har suttit och väntat på att någon annan ska börja dela med sig. Hehe. Denna trevliga lista kommer ifrån Matildas Jul och får bli årets första.



Vad är dom första fem orden du kommer att tänka på när du hör ordet "jul"?
Julkalender, julafton, julklappar, julpynt, julmarknad.

Tänker du göra något annorlunda i jul till skillnad från förra året?
Jag vill besöka fler marknader i år och köpa hem julblommor till köket. Vad gäller dekoration av hemmet kommer jag inspireras mycket från förra året och sedan ta det ett steg längre för att få en mysigare helhet. Jag tänker även lyckas bättre med knäcken i år.

Fortsätt meningen "ingen jul utan..."
"... julmust och familjen!"

Viktigaste grejen på julbordet?
Julskinkan och musten.

Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands?
Nej, jag vill fira julen med familjen och den finns ju här. Kylan och snön hör ju även de julen till, för mig.

Vad ger dig mer julstämning, svenska eller amerikanska jullåtar?
Svenska. Jag vet inte om jag kan förklara varför, men det har väl en del med nostalgi att göra.

Vilken julfilm är bättre, "Love actually" eller "En underbar jävla jul"?
"En underbar jävla jul" är nog lite bättre. Jag har bara sett den en gång men den satte sina spår. "Love Actually" är bra och mysig men jag har aldrig fastnat för den något djupare.

Vilken julkalender väljer du - "En riktigt jul eller "Tjuvarnas jul"?
Båda är jättebra trycker jag och väldigt juliga och mysiga, men "Tjuvarnas Jul" ligger liiite bättre till på min lista.

Brukar du köpa en julkalender av något slag till dig själv?
Brukar gör jag inte men undantag sker och jag vill egentligen gärna ha något att räkna ner dagarna med. Förra året hade jag en pysselkalender. År 2012 hade jag senast en kalender för SVT:s julkalender.



När började du julblogga och varför (om du har en julblogg)?
Jag började julblogga den 26 augusti 2012. Jag hittade till min första julblogg under år 2010 och följde bara den under en period. Inför julen 2011 hade jag hittat ytterligare några bloggar. Jag nöjde mig under ca två års tid med att bara följa julbloggar men började blogga mer och mer om julen på min vanliga blogg. I augusti 2012 bestämde jag mig för att göra något som jag funderat på sedan julen 2011 - jag skapade en egen julblogg. Ett av mina klokaste beslut någonsin, för oj så kul det har varit. Vilken resa och vilka nya upptäckter jag har gjort hos mig själv! Jag visste att jag alltid har tyckt mycket om julen men tänk att jag gillade den så mycket att det skulle gå att skriva en hel blogg om den ♡

Din favoritbild från förra årets jul?


När är det okej att börja julpynta tycker du?
För min del, veckan innan första advent, alternativt veckan innan första december beroende på vad som inträffar först. Idag är det 110 dagar kvar till första advent och då ska allting, förutom granen, vara på plats.

Och sista frågan - hur pepp är du i detta nu på december och julen?
Sådär lagom peppad tror jag. Jag kan fortfarande hålla känslorna i styr och hålla de för mig själv. Kanske 7 av 10.

Skicka en kommentar

1 Kommentarer