Maries jullista


Årets tredje jullista kommer från Maries strålande jul.

Du vaknar på julafton och inser att ”hjälp det är julafton idag, jag har inte köpt, pyntat eller fixat någonting”. Detta är en ”mardröm” som både jag och andra julbloggare har haft, det skulle ju nog inte hända någon av oss på riktigt men låt oss låtsas att det gör det. Vad gör du, hur fixar du dagen?
Oj, vilket skräckscenario! Jag skulle nog ringa till min pappa, om han inte är hemma, och till min mamma och kolla vad dem har för sig (+ syskonen). Om dem mot förmodan också har glömt bort julen (vilket dem borde, hur skulle det annars vara möjligt för mig?) och inte gör något speciellt skulle jag bjuda över dem på spontant julmys med julfilmer och sällskapsspel. Innan de kommer skulle jag rusa ner i källaren och hämta julgranen och allt annat jag hinner få med mig och sedan rusa till affären som förhoppningsvis har öppet en stund på förmiddagen och köpa något gott att äta.

Gillar du andra högtider lika mycket som julen?
Jag gillar alla högtider men ingen lika mycket som julen. Julen är speciell, dels för att den är längre och mysigare.

Om du skulle ordna en temadag för julälskare hemma hos dig vad skulle du göra?
Jag skulle plocka fram mina pysselsaker och be besökarna att ta med sina sedan skulle vi pyssla och baka hela dagen. Dagen därpå skulle vi sälja allt på en julmarknad och skänka pengarna till välgörenhet.

Ifall du fick tillgång till en tidsmaskin, vilket av dina julminnen skulle du vilja åka tillbaka till och uppleva igen?
Jag skulle vilja åka tillbaka till en julafton som barn. Inte av någon speciell anledning mer än att få bli påmind om hur julen var och såg ut då.

Föredrar du köpta eller hembakade pepparkakor?
Köpta.

Vilka är dina tre favoritjulkakor?
Pepparkakor, pepparkakor och pepparkakor. Alltså jag äter inte mycket kakor till jul :)

Vilka är dina tre favoritjulgodissorter?
Ischoklad, vaniljfudge och juleksum.

Vilken är enligt dig den godaste glöggen?
Jag dricker faktiskt inte glögg. Jag har så svårt för smaken, tyvärr. Men jag har faktiskt en flaska Saturnus pepparkaksglögg i skafferiet som jag ska smaka på senare i höst. Kan den rekommenderas?

Om du var vädergud och fick bestämma vädret en dag/år. Vilket är viktigast, snö till jul eller att det inte regnar på midsommar?
Snö till jul!

Pyntar du med eller utan tomtar till jul?
Med. Ingen jul utan tomtar :)

Skicka en kommentar

1 Kommentarer