11 julfrågor från Matilda


Årets andra mysiga jullista kommer från Matildas jul.

När brukar du börja köpa dina julklappar? Är du en sån som köper under hela året eller stressar ihjäl dig en vecka för julafton?
Jag vill helst sprida mina utgifter lite och inte handla allt på en gång så jag börjar någon gång i oktober och blir oftast klar i god tid innan julafton.

Gillar du nya inslag på julbordet eller ska det vara det helt klassiska julbordet?
Det klassiska, men så länge det som jag vill äta finns på julbordet så gör det inget om det finns något nytt som kanske någon annan uppskattar också.

Om du måste välja, vilken är den bästa julkalendern någonsin?
Håkan Bråkan. Den är rolig, mysig och perfekt för hela familjen. Men tätt efter kommer Sunes jul, Pettson & Findus, Tjuvarnas jul och julens hjältar!

Julafton med -20°c och snö eller snöfritt och 20°c varmt?
Minusgrader och snö, helt klart. -20°c är kanske lite häftigt men hellre det än plusgrader, i alla fall på julafton.

Vilka dofter förknippar du med julen?
Doften av glögg, kanel, pepparkakor, apelsin och nejlika, och tända ljus.

Gillar du att kolla på TV på julafton eller vill du helst ha en tv-fri jul?
Jag vill gärna se Kalle Anka och Karl-Bertil Jonssons julafton, och Svensson Svensson om det sänds, annars är det bra om TVn är avstängd och att vi umgås istället med mat, klappar, musik och kanske spel.

När brukar du börja planera inför julen?
Oftast i samband med att jag börjar blogga, i augusti, men inte så intensivt. I oktober börjar jag med klappar, planering av julbak med mera.

Stjärna i fönstret eller adventsljusstakar?
Om jag måste välja, adventsljusstakar.

På en skala mellan 1 - 10, hur jultokig är du egentligen?
Jag älskar julen men jag har mina gränser för vissa juliga saker, till exempel så kan jag inte se på julfilmer året runt, så för att inte överdriva säger jag... 9.

Helt ärligt, äter du alltid upp halva pepparkaksdegen i smyg som ogräddad eller gillar du mer färdiggräddade pepparkakor?
Jag bakar sällan pepparkakor numera men självklart så tar jag en smakbit när bakandet väl äger rum.

När du slår in dina julklappar, brukar du ha ett tema på alla paket eller slår du bara in dem i en massa olika pappersslantar du hittar i skåpen?
Det enda temat jag egentligen har är att slå in paketen i papper som verkligen faller mig i smaken i både mönster och färg och som kompletterar varandra på ett mysigt sätt under granen.

Skicka en kommentar

1 Kommentarer