Värmländska julmarknader

Bilder: Svenska Slottsmässor
Jul på Mårbacka. 30 okt.-2 nov.
En julmarknad som jag gärna skulle vilja besöka i år är den supermysiga marknaden på Mårbacka Minnesgård. Jag vara där för första och hittills enda gången 2012 och trots bristen på snö var det ändå bland det mest stämningsfulla jag någonsin har upplevt.

"På Mårbacka Minnesgård, så genomsyrad av modern svensk historia, hålls en av landets mest uppskattade julmässor. När du går omkring i de historiska omgivningarna är det lätt att känna Selma Lagerlöfs närvaro.

 Julmässan hålls i ekonomibyggnaderna kring herrgården. Här gör hantverkarna allt för att med sina verk föra traditionerna vidare. Skaparglädje och kvalitet är ledorden och varorna är handgjorda helt enligt de gamla traditionerna. 

 På julmässan finns också en stor matbod, fylld av alla sorters julmat. För den som själv vill prova på julens traditionella familjeaktiviteter gör vi polkagrisar. Det är roligt och lärorikt och uppskattas av såväl stor som liten." -Svenska Slottsmässor



Bild: Gammelvala.se
Julmarknad på Brunskogs Hembygdsgård. 22-23 november.
Jag har ingenting att säga om denna marknad då jag aldrig har varit där men den ligger inte så långt bort så den står nu med på listan över julmarknader jag kan tänka mig att besöka i år. Det ser ut att vara ett fint område.

"Traditionell julmarknad på Brunskogs Hembygdsgård med utställare och marknadsbodar både inom- och utomhus. Vävstugan har lotteri och försäljning. Bakning i Där Öste. Kaffeservering i Storstugan och Drängstugan. Julbuffé på restaurangen." Läs mer: Gammelvala.se



Bilder: Karlstad.se + Google
Julmarknad på Alsters herrgård. 29-30 november.
Utav någon konstig anledning så har jag aldrig besökt julmarknaden på Alsters herrgård, trots att den ligger så nära. Men i år finns det stor chans att det blir ändring på det. Alsters herrgård är ett mycket fint ställe så jag kan tänka mig att marknaden är fin den också.

"Första advent bjuder vi in besökare till Alsters herrgårds populära julmarknad. Mysig stämning, genuint värmländskt hantverk, närproducerad mat och evenemang får hela herrgården att sjuda av liv.

Julmarknaden är en traditionell marknad med enbart värmländska produkter av hög kvalitet. Här presenteras närproducerad mat, slöjd och hantverk samt evenemang för både stora och små som ponnyridning, körsång, julpyssel och fiskdammar. Julmarknaden ska också visa på den slöjd- och hantverksskicklighet som finns i värmland och försöka demonstrera olika, framförallt äldre, slöjd- och hantverkstekniker för besökaren." -Karlstad.se

Planerar du att besöka några julmarknader i år?

Skicka en kommentar

2 Kommentarer

  1. Glöm inte julmarknaden i mariebergsskogen :) Nu kommer jag inte ihåg vilket datum det var dock. Mysigt att läsa din blogg :) /en annan värmlänning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då, den har jag inte glömt. Jag valde att inte ta med den i min "lista" då den inte äger rum i samma miljö som de andra och jag är inte helt säker på om jag ska dit i år. Jag föredrar marknaderna i herrgårdsmiljöerna :)
      Julmarknaden i Mariebergsskogen äger rum mellan 6-7 december.
      Vad roligt att du uppskattar bloggen! :)
      xo

      Radera