Johanna's jullista


Jullista #5
Årets femte jullista för min del kommer från Johannas julblogg.

Dekorerar du utsidan på ditt hus till jul? Hur?
Jag brukar ha några ljusslingor bara, inget större eller märkvärdigare än så.

Tycker du om att sjunga julsånger?
Ja, jag älskar att sjunga julsånger!

Hur länge är du ledig runt jul? (Om du är det)
Jag studerar och har jullov ca tre veckor, 19/12-12/1.

Vad tycker du sämst om med julen?
Inget tror jag. Jag lagar inte en massa mat och handlar inte julklappar åt alla jag känner så jag brukar inte ha det så jobbigt, men det kanske kommer om några år :) Annars ogillar jag skarpt när det är bar mark på julafton.

Har ni någon julfest på ditt jobb/din skola?
Ja, jag har hört att det brukar vara någon slags julfest men eftersom att detta är min första termin i skolan så har jag inte varit med på någon fest ännu.

Vad är den största förändringen i ditt liv sen förra julen?
Jag har skaffat mig något att ägna mig åt om dagarna (skolan). Sixten finns inte längre hos mig. Och så finns det en chans att jag har en egen lägenhet till jul. Vi ska flytta så fort vi har fått lite ordning på källaren.

Vilken julsång tycker du minst om?
De flesta julsånger som endast handlar om Gud och Jesus, med några undantag. För mig handlar julen om något helt annat.

Vad var den bästa julklappen du fick när du var barn?
Jag fick många fina julklappar som glädje mig mycket när jag var barn men bara för att nämna något så minns jag väldigt väl när jag fick en stor gossetiger som jag pekat ut för pappa i affären. Den låg under granen några veckor senare. Jag minns inte vilket år det var men jag har haft den i min säng sedan dess.

Vilken jul är den första du kommer ihåg? Hur gammal var du och vad kommer du ihåg?
Alltså, jag är jättedålig på att komma ihåg år när det gäller mina barndomsminnen. Mitt minne är inte ett välsorterat arkiv tyvärr. Jag har såklart julminnen men jag kan inte specificera dem...

Om du hade kunnat hälsa på Jesusbarnet samtidigt som de vise männen, vad hade du tagit med dig för gåva då?
Blöjor kanske, hoho. Hade de sånt då?

Hur många julklappar brukar du få?
Oj, ingen aning... Skulle gissa på att genomsnittet ligger runt 10-11.

Vad gör du vanligtvis kvällen före julafton?
Vi har inga traditioner för dan före dopparedan utan vi gör det vi känner för. Bak eller bingo har det blivit de senaste åren.

Vilken är den bästa stunden på julafton?
När vi ska hugga in på den goda maten. Eller kanske när vi ska se på Kalle. Fast julklappsutdelningen är ju alltid väldigt spännande. Jag tror att jag gillar de flesta stunderna på julafton faktiskt.

Vad gör du vanligtvis på Juldagen?
Äter rester eller träffar släktingar som jag inte träffade på julafton eller dagarna innan.

Vad gör du vanligtvis på Annandag jul?
Samma som ovan.

Hur känner du dig när julen är över?
Om julen blev lyckad, rolig och stämningsfull så känner jag mig nog nöjd.

Skicka en kommentar

0 Kommentarer