Min jullista blir säsongens första

Jullista #1
Jag har lagt märke till att min jullista från förra året har börjat cirkulera lite bland julbloggarna. Superkul att se er besvara den, några för andra gången. Jag själv blev också lite sugen att besvara den igen för vissa svar har faktiskt ändrats lite så här kommer det...

Vad är det bästa med julen?
All mysig värme och härlig stämning, och musiken och dofterna!

Hur skulle din drömjul se ut?
Vit och mysig med de närmaste skulle vara samlade. Vi skulle äta mycket god mat och godis, se på Kalle Anka och öppna julklappar, gärna med en tomte på besök. Dricka glögg och must, umgås och bara julmysa.

Vilka tre saker önska du att få mest av allt i julklapp i år?
Har inte hunnit fundera så mycket på det ännu men... Medium säsong 6, Once Upon a Time säsong 3 och kanske ett presentkort eller ett batterigrepp till kameran.

Vad är roligast, att ge eller få julklappar? 
Jag älskar att köpa, slå in och framförallt ge bort presenter, men det är väldigt roligt att få också.

Vilka är dina 5 favoriter bland alla julkalendrar som visats hittills?
1. Håkan Bråkan
2. Sunes Jul
3. Gubben Pettson - Tomtemaskinen
4. Tjuvarnas Jul
5. När karusellerna sover


Vilka är dina favoriter bland alla andra julfilmer? 
Grinchen, Nu är det jul igen 1-3, Polarexpressen, Ensam hemma 1 & 2, I'll Be Home For Christmas och En tomtesaga.

Vad lyssnar du helst på vid jul? Någon favoritjullåt? 
Lyssnar gärna på mysgubbar som Bing Crosby, Ray Conniff, Frank Sinatra och Andy Williams men mixar även gärna med lite The Baseballs, Hilary Duff, Amy Diamond, Jill Jonsson, Everly, Mariah Carey och Faith Hill. Favoritlåten är "I Saw Three Ships" med Blackmore's Night.

Vad äter du mest av på julbordet?
Julskinka och köttbullar om de är hemmagjorda.

Vad dricker du helst till julmaten? 
Jag dricker gärna julmust eller enbärsmust.

Vad är ett måste på godisbordet på julafton?
Ischoklad, knäck och juleskum.

När börjar du julpynta samt klä granen?
Jag pyntar vid första advent och klär granen på tredje advent.

Vilka färger har du mest av till jul? 
Röd, vit, guld och silver.

Ser du på Kalle Anka varje jul? 
Ja, oftast och gärna om jag "kan".

Ser du på Karl-Bertil Jonsson varje jul?
Nej, inte varje jul men tar gärna en liten titt vartannat år ungefär. Det är en ganska mysig film.


(Bonusfrågor till julbloggare)

Vad är det bästa med att blogga om julen?
All stämning som man både får och ger. Älskar att skriva, fixa och redigera bilder, publicera och förhoppningsvis sprida lite julstämning till andra, och sedan läsa kommentarer på det. Och gemenskapen mellan julbloggarna är ju fantastisk!

Läser/ följer du alla andra julbloggar som finns också, eller kanske bara några utvalda favoriter?
Kollar in på julbloggarnas samlingssidor några gånger om dagen, några bloggar följer jag endast därifrån. Sedan så har jag några utvalda favoriter som jag följer mer grundligt och kanske kommenterar mer på, uppskattar lite mer med andra ord.

Hur tycker du att en bra julblogg ska vara? 
Personlig, jag vill gärna vet vad personen bakom bloggen heter och kanske vart den bor så man vet om man läser om en tjejs jul i norr eller en killes jul i söder till exempel. Sen så vill jag läsa om personens jul och inte julen i största allmänhet.
Bilder är viktigt i inläggen, det gör bloggen mer intressant och sprider mer stämning.
Bloggens design får gärna vara julig, inbjudande och personlig i den stil som bloggaren själv föredrar. Bloggdesignen ger första intrycket därför är den väldigt viktig.

Skicka en kommentar

2 Kommentarer

  1. Så roligt att se någon lika taggad på jul som jag!

    SvaraRadera
  2. Ooooh denna listan ska jag nog ta och besvara själv ;) Började följa din blogg förra julen och har just startat en egen. Ta gärna en titt!

    SvaraRadera