En till jullista

Jullista #3
Det blir mycket jullistor nu men det är lite det som försäsongen inför julen är till för. Denna listan hade många bra frågor och kommer ifrån Annie.

När börjar du baka inför julen? Vad brukar du baka då?
Jag börjar baka under första adventsveckan oftast. Just då brukar det bli något enkelt som ischoklad eller tryffel. Praliner, knäck, kakor, med mera väntar jag lite med.

Brukar du köpa julklappar, eller gör du dina egna? Vad för typ av presenter gör du då?
Jag brukar köpa julklapparna men nu när jag har en symaskin kan det hända att jag göra något själv och ger bort i år.

Finns det några julfilmer som du inte har sett men gärna skulle vilja se?
Ja, massor. Några exempel är Miraklet i New York, Jack FrostNovember Christmas och Dennis firar jul.

Har du något favoritpynt till julen?
Granen! Men ljusstakar och tomtar är ett måste också.

Julgranen 2013

Vilken är din favoritjulblomma, och varför?
Hyacint tror jag, den är fin och doftar väldigt gott. Amaryllis och julstjärnor i rött är också fint.

Vilken typ av julgodis gör du mest av varje jul?
Ischoklad, ibland i olika former. Förra året gjorde jag ischoklad i pralinformar och smaksatte med apelsinkrokant och nougat. Det blir nog en del knäck framöver också, det gick ju så bra förra året.

Var ärlig nu; har du haft oturen att uppleva en jul som du kanske helst egentligen skulle vilja glömma?
Ja, till stor del i alla fall.

Vilka brukar du fira julen med?
Familjen, och ibland med lite större del av släkten.

Vilken är din favoritaffär när det gäller att handla saker till julen/julklappar?
IKEA, Rusta, Panduro och Åhléns när det gäller dekorationer, pyssel med mera, och eventuellt klappar.

Vilken är din favoritjultidning?
Allers julmagasin, det är den enda jag brukar köpa då den är billig och har ett bra innehåll.

Har du några traditioner den 23:e december?
Nej, det brukar bli uppesittarkväll med familjen.

Vad brukar du använda för typ av julklappspapper när du slår in dina julklappar? Har du någon favoritsätt att dekorera julklapparna?
Jag brukar testa lite olika stilar men föredrar klassiskt tomtemönster, rött och vitt eller lite mer gammaldags.

Förra året var naturfärgat papper basen.

Har någon juldekoration från förra julen blivit kvar framme hemma hos dig under hela året? Om så är fallet, visa gärna en bild.
Snökulan som jag fick i julklapp fick stå kvar på fönsterbrädan när resten av julen plockades bort, den passar ju så bra där. Den fina fönsterfilmen med snöiga granar sitter också kvar, jag förmår inte att ta bort den...


Vilken julprodukt (inom mat&dryck) tycker du var godast förra året?
Juleskum Knäck var gott. Jag kan inte komma på något annat som jag åt eller drack som var nytt eller speciellt för mig.

Brukar du ha en egen adventskalender, och om så är fallet, vilken typ av adventskalender?
Jag brukar sällan ha en kalender. Jag kan köpa en papperskalender för SVT's julkalender om den verkar intressant.

Om du måste välja mellan julmusik och julfilmer, vad väljer du då? Motivera gärna :)
Musik tror jag, men det är ett väldigt svårt val. Julmusik finns i så många olika varianter och toner och bringar mycket julmys, det gör filmer också men musik passar alla.

Vad tycker din familj och dina vänner om din extrema kärleksaffär med julen?
Jag är ganska duktig på att smyga med mitt (för)julande så den enda som vet om att jag faktiskt bloggar, planerar och tänker på julen redan i augusti är min syster, och kanske hennes pojkvän. Pappa vet om att min kärlek för julen är hög och det accepterar han.

Varför är julen så viktig för dig?
För att den ger min en anledning att samlas med mina kära, käka gott och baka gott. Julen är ju så jäkla mysig!

Skicka en kommentar

5 Kommentarer

  1. Jättekul att du svarade på min lista! Vad jättefina vita granar du hade på fönstret! Var har du hittat dem? Tänk om man kunde ha sådan i sovrumsfönstret! Hundarna står där och tittar ut, så jag kan inte ha så mycket juldekorationer på fönsterbrädet...
    Kram från Våran Lilla Julvrå!

    SvaraRadera
  2. Det gör inget med många jullistor, det är bara mysigt att läsa :)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du svarade på min jullista! Vad snygga de där vita granarna i fönstret var! Var har du fått tag på dem - blev riktigt avundsjuk:)
    Kram från Våran Lilla Julvrå

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hittade jag på Netto förra året :)

      Radera