Julkalendrar - En jultradition

Julkalendrar är ett roligt sätt att räkna ner dagarna till julafton på. Nu syftar jag på SVT:s TV-kalender. Och trots min ålder på 20 år är julkalendern lika viktig för mig idag som för 10 år sedan. Det är en jultradition.

Jag följer alltid årets julkalender dock finns såklart risken att jag tappar intresset efter några avsnitt, vilket då betyder att den inte föll mig i smaken. Hotell Gyllene Knorren och Skägget i brevlådan är två exempel på kalendrar jag slutade titta på. Hotell Gyllene Knorren levde inte riktigt upp till mina förväntningar och jag tappade helt enkelt lusten att se den efter ca 10 avsnitt dock funderar jag på att ge den en ny chans då 2010 var, på det privata planet, ett ganska jobbigt år och motivationen för julen var inte helt hundra. Skägget i brevlådan var hur tråkig som helst, sämsta julkalendern!
Allrams höjdarpaket och En decemberdröm såg jag hela när de gick, men jag lär inte återse dem igen...

Vi har alla olika smaker, det märks och accepteras. Som jag nämnt flera gånger tidigare så är Håkan Bråkan min favoritkalender, och för vissa andra är det bara en misslyckad uppföljare till Sunes Jul. Jag älskar både Håkan Bråkan och Sunes Jul nästan lika mycket och ser inte Håkan Bråkan alls som någon uppföljare, ännu mindre en misslyckad sådan. Jag kopplar inte samman dem ett dugg! Deras enda koppling till varandra är att de handlar om samma familj, familjen Andersson. Jag tycker att Håkan Bråkan är mysig med julstämning, härlig humor och flera välkända och bra skådespelare.

En annan sak jag inte riktigt kan förstå är hur så många kan anse att de flesta av 2000-talets julkalendrar är skit. Mellan 2000 och 2012 har kalendrar som Ronny & Julia, Kaspar i Nudådalen, Dieselråttor & sjömansmöss, Håkan Bråkan, Lasse-Majas detektivbyrå, En riktig jul, Tjuvarnas jul och Mysteriet på Greveholm 2 gått och de är definitivt inte skit. Tjuvarnas jul gick för två år sedan och den var ju helt fantastisk med den mysiga 1800-tals miljön. Lasse-Maja från 2006 utspelades också i en väldigt mysig miljö. Kaspar i Nudådalen från 2001 är ju underbar med allt snö, julspel, julmarknad, grötkok och ett fint julaftonsavsnitt!

Mina förväntningar på årets julkalender Barna Hedenhös uppfinner julen är ganska delade, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, känns som att SVT kan komma med de mest knasiga historierna. Kolla bara på En decemberdröm, kan man verkligen fastna med huvudet i en fotboll, hamna i koma och inte kunna ta bort bollen?! Den kalendern var riktigt knepig... Men men, förhoppningsvis så får vi en bra julkalender i år som bringar oss massa julstämning, om vi har tur.


Hur är dina tankar kring det här med julkalendrar?

Skicka en kommentar

0 Kommentarer