En jullista

Foto: Johanna (jag)
 
Lisa har gjort en ny jullista och jag tycker att det är jättekul med jullistor så här är mina svar:
 
 
När vill du att första snön ska falla?
Oktober, runt Halloween. Vid Alla helgonsdag ska jag på julmarknad och då vill jag gärna ha lite snö! Men lite räcker, sen kan det komma mer till Advent.
 
Har du någonsin haft en grön gräsmatta på julafton?
Ja, senast var 2011...
 
När tycker du att det är lämpligt att börja "jula till det" utan att det känns för tidigt för just dig? 
I Augusti brukar jag börja tänka på julen och börja planera lite smått, väldigt lite, och sen så växer det för varje månad. I slutet av September känns det okej för mig att som tidigast kolla på julfilmer och lyssna på julmusik. Men om jag lyssnar på julmusik ska det helst ske något juligt runt omkring som t ex. bak, pyssel och bloggläsning. Allt julbak, pynt och sånt sker alltid i December.
 
Finns det någonting som du vill göra mer/mindre av denna jul motför tidigare?
Jag vill baka mer. Förra året blev det inte alls så mycket julbak som jag först tänkte mig.
 
Vilket färgtema tycker du mest om i juletid?  
Röd, guld, vit, lite silver och gärna mörk, julig grön... Jag gillar mest den mysiga, varma, rustika stilen.
 
Kan du hitta någonting med julen som du uppfattar som negativt?
Dålig planering. Händer ofta i stort sällskap (i alla fall i min släkt) när flera vill bjuda in till julfirande. Man träffas hos någon, käkar, ser Kalle och öppnar paket och sen ska hälften iväg för att fira hemma med andra eller hos någon annan. Så var det 2011 för mig. Ogillar det skarpt. Vill att alla ska vara tillsammans hela dagen och FIRA JUL, inte bara ses över en bit mat!
 
Blir du oftast mättad när julen är slut eller vill du ha jul ännu längre?
Jag blir oftast mättad.
 
Vad brukar framkalla mest stämning hos dig i december?
När det är dags att klä granen och man kan lägga fram klapparna under!

Skicka en kommentar

0 Kommentarer