Tomtens Jul & Julgodis

Tomtens Jul är en adventsbok med jätte fina bilder och lättläst text som sträcker sig över 48 sidor. Boken består av 24 kapitel, ett kapitel per uppslag från 1 till 24 december. Den handlar om hur Tomten och hans gumma förbereder sig inför julafton.
"Nedräkningen kan börja... Julmånadens alla dagar har Tomten och hans lilla Gumma många sysslor att sköta. För på julafton måste allt vara färdigt!"
Dock så verkar inte boken finnas att köpa längre... Jag hittade den i en secondhand-butik förra året och betalade runt 20 kr för den tror jag. Men den är jätte fin med underbara bilder! Får ni tag på den, köp den - ett tips ;)
Julgodis är en smaskig bok fylld med massa recept på julgodis. Det finns allt ifrån knäck, kolor, konfekter, tryffel och praliner till vörtbröd, pepparkakshus, glögg och kanderade äpplen. Boken har ett jätte fint omslag och även några bilder på insidan.
"Knäck, kola och karameller i fransat papper - det är julgodis. Traditionellt och älskat. 
Doften av knäck eller kola bubblande i grytan bär vi med oss genom åren. När den sprider sig i huset, då är det jul."
Jag köpte boken för något år sedan av mig själv när jag sålde jultidningar med mig syster. Minns inte priset... Sökte på nätet men den verkar inte finnas längre... Men det kanske finns något liknande i ny upplaga. Den är tryckt 2007 av bokförlaget Semic.

Skicka en kommentar

0 Kommentarer