Min mest nostalgiska julfilm



Årets första jullista!

Vad är det busigaste du gjort som barn under julen? Kikat på julklappar, käkat upp pepparkaksdegen, avslöjat tomten etc.
Klämt och känt på julklapparna har jag gjort, och kan göra lite än i dag. Jag öppnar dock inget, och har aldrig gjort vad jag kan minnas. Att smaka lite på pepparkaksdegen är ett måste.

Vilken jullåt får dig att känna dig som ett barn igen?
Den första jag kommer att tänka på är Mössens Julafton, den har verkligen hängt med länge men det är först nu i vuxenålder som jag har lärt mig hela texten 😄

Vilken julfilm är mest nostalgisk för dig?
Det måste nog vara Astrid Lindgrens jul. Jag har sett på Astrids fantastiska filmer sedan jag var riktigt liten och så långt jag kan minnas har jag alltid känt samma stora glädje när det firas jul i Villa Villekulla och i Bullerbyn, på gården Katthult, på Bråkmakargatan och på Junibacken ♡

När på julafton äter ni julmat?
Ibland före och ibland efter Kalle Anka, det varierar. Huvudsaken är att det inte krockar, för Kalle vill jag gärna se.

Vad måste finnas på julbordet?
Köttbullar, julskinka, prinskorv, potatis (hemma brukar vi välja potatisgratäng) och ägghalvor med majonnäs och dill.

Hur dags öppnar ni julklappar?
Efter Kalle Anka, om vi inte äter då för då blir det efter maten.



Om du skulle köpa en julklapp till dig själv, vad skulle du köpa?
Något roligt datorspel eller några fler delar ur servisen Disney Jul.

Hur länge efter jul har du kvar din julgran?
Till tjugondag Knut. Vi kör med plast så det är inga problem att ha kvar den julen ut.

Vem vill du se som julvärd i år?
Lotta Lundgren är den första jag kommer att tänka på, annars har jag inte funderat så mycket på det...

Har du en julkalender i år? I så fall vad är det för någon?
Nej, inte ännu. Troligtvis blir det en för TV-kalendern och kanske att jag unnar mig en med något gott eller användbart i.

En jultradition du aldrig vill bryta?
Det årliga julbaket, att ge varandra julklappar och att julblogga.

Favoritaktivitet under juletid?
Julpyntningen, julbaket, julbloggandet, julklappsinslagningen och att besöka julmarknader.

Leker du i snön till exempel åker pulka eller bygger snögubbe?
Nej, det var ett tag sedan jag gjorde det sist, tyvärr. Jag får kanske göra det i år 😊

Skicka en kommentar

0 Kommentarer